Wednesday, June 8, 2016

when the past recalling to your memory


When all the bitter memories being your start point to make a step toward bright future was forgotten. and the sweet behind bitter memories was arise back make my head confuses.

Did I take a wrong decision??

Naah! no. It was my destiny. Allah make a beautiful plan for me. only I can't see it yet.

For those who wondering why I move on from my 6 years ex, this is my answer.

Everybody have their own aim. For me, I wanted be beside my husband everyday. I don't care about money. yes, money can buy anything but not happiness. I am a nature human not a materialistic type. It's okey to me crying under the bridge than crying in the BMW car. I knew my ex before he knew his job. an offshore kinda of job. When he got his job, which is will took him to the offshore for a month or more and got a lot of money, he actually really love his job. For me, that's not my life. my nature is always BESIDE my love EVERYDAY. not every next month. I cannot stop him to love his job. that is his life. So I decided to move on to live my life too. He told me he is not working this job for entire life. He will change his job when his 40. So, what do you think? wasting my life waiting him?? no. I'm not going to waste my time living alone and waiting someone who enjoying his job while I'm doing my life routine with tear. a really really big NO.

For those who can live it, it's your decision. your life aim. bravo to you girls!

Now, I already have my beloved husband and lovely son. The new journey has begun :)

Monday, February 15, 2016

My second link


If you are interested in make up, don't hesitate to visit my make up blog 


I'm just an amatur and make up lover too. Thank you. ;)

Friday, February 12, 2016

Siapakah

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi
Sulaiman a.s



Siapakah orang yang manis senyumanya? 
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata 'Inna lillahi wainna illaihi rajiuun.' Lalu sambil
 
berkata,'Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini', sambil mengukir senyuman. 



Siapakah orang yang kaya? 
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini. 



Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta. 



Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan. 



Siapakah orang yang paling cantik? 
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik. 



Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas? 
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang. 



Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit? 
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.



Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka. 



Siapakah org yg KEDEKUT ? 
Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang email ini begitu sahaja, malah dia tidak akan menyampaikan pula pada org lain.

awak : 2.0

awak,kenapa awak sombong?
awak, kenapa awak tak pandang saya?
awak,kenapa awak nakal?
awak, kenapa awak suka gaduh?
awak kenapa awak terima dia sebagai teman wanita awak?
sebab dia cantikkah?? memang dia sangat cantik dan ayu.saya akui.

awak, saya suka awak.
tapi saya pemalu.takut.
awak ‘high profile’.
saya ‘low profile’.
awak ramai peminat.pujaan wanita.
awak punyai teman.
saya tak layak.saya sedar.

awak,
awak tak pernah perasan saya selalu pandang awak.
dari jarak jauh saya pandang.
dan akan menatap, membaca gerak geri awak.
awak, pertama kali saya terserempak awak dekat tangga.
setiap pagi nak masuk kelas.
saya suka awak.
awak berpakaian kemas dan ‘good looking’.
awak pandai buat lawak.
awak tak perasan sayakan.
saya selalu datang pukul 7.10pagi sebab masa tu saya boleh terserempak dengan awak.
masa tu saya tak kenal awak.
seorang yang menjadi kegilaan wanita kat situ.
saya tahu dari kawan saya siapa awak.

awak,
awak tahu tak,
saya selalu akan selidik siapa awak.
saya tak perlu biodata awak.
saya selidik sendiri.

nama penuh awak,
tarikh lahir awak,
nombor kad pengenalan awak,
kat mana rumah awak,
berapa adik beradik,
awak dapat nombor berapa dalam kelas,
sampai abang awak pun saya boleh tahu.
awak dan abang awakkan kegilaan wanita..

awak,
awak atlit sekolah.
atlit hoki.wakil negeri.
awak berbakat sangat.
awak selalu berlatih dekat sekolah dengan abang awak.
saya berlatih kawad.
lepas kawad saya tengok awak berlatih dekat padang.
kekasih awak pun ada.
saya tengok, awak pandai main.
saya suka tengok awak main hoki.

awak,
awak atlit sekolah.
atlit ‘sprinter’.
awak pegang 100meter.
awak lari laju.
saya suka tengok masa awak wakil untuk rumah waja.
kita sama-sama satu pasukan.
awak naikkan pasukan kita.
saya bangga dengan awak.
awak wakil negeri dapat pergi khusus atlit untuk sprinter.
awak lari selalu dapat nombor satu.

awak,
tak sangka kita banyak persamaan.
kita rumah waja,
kita KRS,
kita kelab kemahiran hidup,

awak,
awak tahu tak,
setiap hari saya pasti akan cari awak.
cukuplah sekadar melihat.
sudah memadai untuk bagi semangat.
kalau saya terserempak dengan awak,
muka saya akan blushing.
kawan saya selalu usik-usik saya.
biarlah awak tak tahu.
awak,
hari tu awak usik saya dekat pintu bilik air.
masa tu saya nak basuh tangan.
saya malu.saya diam.saya buat tak tahu.
dalam hati saya gembira.awak tak tahu.

awak,
tahun ni saya dah tak nampak awak.
awak pergi mana??
awak pergi teknik??
kenapa tak bagitahu??
macam mana awak nak bagitahu.awak tak kenal saya.
saya cari awak tahu tak!
setiap hari cari awak.
saya datang pukul 7.10.
awak tak ada.
saya sedih.
semangat saya jatuh.
saya pergi bilik air sorang-sorang.
saya dah tak nampak awak.
saya duduk dalam bilik air.
bermonolog dalam diam.

“jika aku tak jumpa kau mulai hari ni kat sini, kau bukan milik aku dialam ini.tapi, kau akan menjadi milik aku di alam selepas  persekolahan untuk selama-lamanya.”

ya!
saya sudah tak jumpa awak.
hati saya menangis.
lepas kawad senior bercerita yang awak dah pergi teknik.
awak putus dengan kekasih awak.
kekasih awak yang putus.
memang kita dah takkan jumpa kat sini lagi.
hati saya pilu.
tapi tak apa.
sekejap sahaja kita berjauhan..

awak,
hari ni saya dah ada kekasih.
hari ni saya dah gembira.
namun,awak saya takkan padam.
sebab awak telah menceriakan zaman remaja saya.
awak, saya peminat awak.dalam diam.

awak,
saya jumpa seseorang dialam menara gading.
raut wajahnya mirip awak.malah lebih daripada awak.
awak,saya terima dia sebagai teman hidup saya.
awak,saya tahu awak tak tahu apa-apa pasal saya.
tapi saya tahu pasal awak.
awak jadi kapten hoki kan.
awak pemain terbaik kuala terengganu kan.

awak,
awak tahu siapa kekasih saya.
awak kenali dia lebih pada saya kenali dia.
sebab dia adalah awak. (2008-2015)

                                       nukilan 14/12/2010..













12/2/2016,

awak, dah bertahun waktu berlalu,
siang bersilih ganti malam,
hari bersilih ganti bulan, tahun..
kita banyak meremaja bersama.
dewasa dan matang bersama..
dalam masa yang sama kita penuh dosa.
7 tahun kita mengumpul dosa.
hingga dipenghujung waktu,
saya telah serik mendesak untuk disatukan dalam ikatan yang sah
awak...
terlalu banyak kemungkinan yang menyebabkan diri awak tertangguh tangguh
membawa beban dosa bersama saya saban hari,

suatu hari,
saya nekad.
nekad melepaskan diri dari kemelut dosa
maafkan kerana tak dapat setia lebih lama
kita tidak dijodohkan bersama
bukan namamu di Luh Mahfuz untuk kita bersama
saya menyendiri jauh dari awak.

awak membawa diri mencari rezeki ditengah lautan
saya tak perlu wang yang banyak.
cukup sekadar kasih yang sentiasa disisi.
saya nampak masa depan saya dan awak tiada.
awak terlalu sayangkan rezeki dilaut

tak mengapa,
biar saya yang mengundur diri.
tangan yang terlalu menggenggam kuat terpaksa dilepaskan
akhirnya, saya dengan pasangan saya
dan awak dengan pasangan awak.

Allamdulillah,
saya dah bersuami bersama jejaka yang telah ditakdirkan bersama saya
dan awak dengan pasangan awak.
sekarang kita menjalani kehidupan haluan masing masing
tak lagi bersama

cukup pelajaran kita selama 7 tahun.
masing-masing mempunyai pasangan yang paling sempurna untuk diri sendiri.
selamat tinggal awak. terima kasih diatas perkenalan ini.

saya bahagia disampingnya.
doakan hingga saya dan suami kekal bahagia hingga ke Jannah.

Wednesday, February 10, 2016

Sempurna

Kata orang,
Hargai pasangan kita,
Jangan mencari yang sempurna jika pasangan kita tak memenuhi apa yang kita nak.

Betul,

Kita takkan dapat yang sempurna. 
Tapi kita dapat yang terbaik untuk hidup kita.

Hanya Allah yang sempurna di alam semesta ni.
Jika kita nak yang sempurna, carilah Allah.
InsyAllah semua yang Allah beri pada kita adalah sempurna. =')
Jangan pernah meragui pemberian dariNya..

Friday, February 5, 2016

resepi chocolate mars bar



2014-02-20 17.28.12-1
bahan-bahan
5 ketul mars bar bersaiz snack
175g Cadbury dairy milk chocolate (without nuts)
110g butter
3cawan Kellogg rice krispies

cara-cara
2014-02-20 20.49.49
potong mars bar menjadi ketulan kecil kemudian cairkan bersama 80g butter didalam pan sauce dengan api kecil.


2014-02-20 20.55.52
campurkan adunan mars bar tadi kedalam bekas berisi 3cawan kellogg rice. gaul sehingga sebati.


2014-02-20 20.58.17
masukkan adunan ini kedalam loyang/bekas.


2014-02-20 21.07.22
cairkan chocolate cadbury bersama 30g butter menggunakan kaedah double-boiled.


2014-02-20 21.10.15
curahkan adunan chocolate cadbury kedalam adunan mars bar itu tadi.

2014-02-20 21.14.11
biarkan adunan ini menyejuk dan siap dimakan.


2014-02-21 13.19.34
2014-02-21 13.20.33
selamat mencuba!

p/s: credit pada google n penulis blog yang juga berkongsi resepi ini. saya lupa dah blog mana. banyak sgt bukak tab..

norms life

Today, 
I woke up in the morning
and crying..

I don't know why.

last night I was dream about my future.
I can see my future.
my friends' future.

They are living happily and already have what 20's suppose to have.
me?
still stuck in the middle of struggle.
but it's doesn't mean that I'm ungrateful. 

I just can't see where is my potential.
I lost my potential.
For this time, I'm not feel down
I just sad with my path.

I have to do something but I don't know that way yet.
But I MUST DO SOMETHING

For time being,
I just want to sit alone and think
what I suppose to do next.

Thursday, February 4, 2016

nowadays, we and others.

nowadays,

we cannot rely on other people.
we can trust others,
we can help them,
but not to asked them to hold your hand.

In a meaning of helping them,
we must bear in our mind that we re not the only one who caring to them.
they have other people who are very intimate more than us.

Don't feel that you are dependent and need to rely on someone.
because 'someone' are not only meant to you.
Don't feel that you are independent and others can rely on you.
because others are relying on more than one person.


we in here, 
are alone.
no one. just the body, soul and Allah.





Friday, January 22, 2016

Come Back Entry



Assalamualaikum and hai my readers!

It has been a year I was not blogging as my young time before. 2016 is a new year for us. 
for one year I was going through a lot of big event in my life and here are the summary,

1) finising my contract as clark at TNB and futher my study to UiTM Shah Alam
2) Studying Bachelor in Town and Regional Planning in my junior's batch. 2013-2015
3)Broke up with my ex boyfriend, Muiz. 
4) Meet someone who are really the one in my life
5) Marry him in very humble ceremony. April 2015
6) Graduated my study and waiting my convocation in this year, May 2016
7) Pregnant my very first child! (Pray for my pregnancy until my child come out. Aminn)
8) Got a new job - Transferred to another level which is tougher than before.
9)Searching for a better life.

I think it's better for me to continue blogging because I feel that I can share my experience  with other better though this medium. I'm also the one who searching for else's experienced to get a picture view about something that I will going though.

bye! have a nice day readers! ;D